Jak na zdravé svačiny?

Jako rodiče chceme pro děti to nejlepší. Ne vždy je ale realita tak snadná. Stačí, že dítko začne chodit do školy a už musíme hlídat, aby během dne nehladovělo a dostalo do sebe nějaké živiny. Jinak se taky může stát, že bude lovit poslední drobné z kapesného a kupovat si nezdravé dobroty, kterými se bude chtít zasytit.

 

Co by měla nejen dětská svačina obsahovat?

Základem jsou sacharidy, tuky a bílkoviny. Sacharidy hlavně ty, které jsou přirozeně obsažené v jídle. Ať už ty rychlé, které najdeme v ovoci, nebo pomalu stravitelné např. v cereáliích. Sacharidy jsou zdrojem energie, které dítě potřebuje během dne a taky pro správnou funkci mozku. Kvalitní bílkoviny pro svaly a správný růst. Bez těch se neobejdeme. Zařaďte jak ty živočišné z masa a mléčných produktů, tak i ty rostlinné např. z luštěnin. A v neposlední řadě zdravé tuky. Ty najdeme v nenasycených mastných kyselinách, které jsou důležité pro orgány, pomáhají dostat do těla vitamíny a minerály. Najdeme je v rybách, olivovém oleji nebo třeba v avokádu.

 

Proč je domácí svačina lepší?

Máte přehled nad tím, co vaše ratolest jí a jaké živiny do sebe dostane. Navíc znáte složení potravin, a tak si jednoduše můžete pohlídat rizikové faktory, jako jsou éčka, barviva, konzervanty apod. Pokud je vaše dítě citlivé na lepek nebo laktózu, či má jiné potravinové alergie, máte jeho jídelníček pod dohledem a zabráníte tak nepříjemným reakcím na nevhodné potraviny. Domácí svačiny jsou navíc ekonomické a ekologické. Místo tuny plastových obalů od tyčinek a sladkých pitíček, máte praktickou krabičku na svačiny a hygienickou láhev, se kterou si můžete vystačit hodně dlouho. A rodinný rozpočet neutrpí, naopak. V konečném součtu domácí svačiny vyhrávají. Dítě se správně nasytí, nebude mít pak hned za hodinu hlad a nebude si chtít kupovat další nezdravé chuťovky.

 

Zdravé svačinové tipy

 

Ovoce a zelenina každý den

 

Přibalte do batůžku vždy alespoň jeden kus ovoce a zeleniny. Střídejte druhy a podobu. Ovoce můžete přimíchat do domácí ovesné či pohankové kaše. Nakrájet do ovocného salátu, připravit ovocné pyré nebo přesnídávku. Vhodné jsou i pak jako nouzovka praktické kapsičky nebo hotové přesnídávky. Na cestách je hodně oceníte. Zelenina má dostatek vlákniny, tak na ní u dětí nezapomínejte. Pokud ji vaše dítko moc nemusí, snažte se ji podstrčit pokrájenou v sendviči, přimíchanou do pomazánek nebo klidně jako pečené chipsy.

 

Cereálie a pečivo

Ani rohlík není zakázaný. Jen se snažte vybírat spíše celozrnné pečivo, které je lépe stravitelné a má více vlákniny. Žitným chlebem neuděláte chybu. Je vyrobený z kvásku a podle tradičního postupu. Žádné urychlovače, které nadýmají. Cereálie vybírejte nejlépe ty, které nejsou zapékané palmovým olejem. Sáhněte po müsli, vločkách, ale i snídaňových kaších. Taková špalda se dá připravit na spoustu způsobů a dobře snášená. Stačí je připravit do skleničky a nestane se, že se kaše nebo müsli s jogurtem někde nechtěně vylije.

 

Libová šunka, kvalitní sýr a mléčné produkty

 

Když už máte pečivo, tak co do něj? Vybírejte z libových šunek, s nižším obsahem soli a tuků, které jsou tak vhodné i pro děti. Sýr plátkový nebo čerstvý. Skvělý je např. cottage, který má dostatek bílkovin a připravíte z něj i super pomazánku. Kozí sýry jsou vhodné i pro ty, co hůře snášejí laktózu. Vyzkoušejte je. Tvaroh, mléčné nápoje a kysané výrobky. Ty umí zázraky a ve střevech se postarají o správnou mikroflóru. Takový jogurtový nápoj s jahodami si děti zamilují.

 

Semínka, ořechy a sušené ovoce

Jsou zdravou alternativou svačinek, když má dítě chuť něco zobat. Semínka a ořechy obsahují zdravé rostlinné tuky. Přidejte např. chia semínka do snídaňové kaše nebo do jogurtu. Obsahují omega 3 a 6 mastné kyseliny, vápník, železo, hořčík a anitioxidanty. Sušené nepřislazované ovoce rychle dodá energii a dětem zachutná. Lepší než  přeslazená tyčinka z automatu. A když už tyčinky, tak jedině ty z kvalitních surovin a bez palmového oleje.

 

Pitný režim

Naučte děti pravidelně pít a přibalte jim do školy vždy láhev s vodou nebo neslazeným čajem. Pokud samotnou vodu moc nemusí, vyzkoušejte trik s citronem, limetkou, mátou nebo meduňkou, která má přirozeně nasládlou chuť. Lepší alternativa než cukernaté sirupy a limonády.

 

Rada navíc

Děti se rády baví a to samé platí i u jídla. Až příště budete chystat svačinový toust, zkuste si s ním vyhrát a barevně ho dozdobit. Zvířátka a všechny další tvary jsou povoleny. Děti se naučí jíst i očima a je to fajn trik, jak do nich dostat třeba více zeleniny  a čerstvého ovoce :)